الخميس، 02 مايو 2024 03:33 ص

إيهاب منصور: لو الجزيرتين مش مصريتين يبقى نراجع كل كتب التاريخ اللى إحنا درسناها

إيهاب منصور: لو الجزيرتين مش مصريتين يبقى نراجع كل كتب التاريخ اللى إحنا درسناها النائب إيهاب منصور والجزيرتين
الإثنين، 09 يناير 2017 05:09 ص
كتب إبراهيم سالم
قال النائب إيهاب منصور، عضو الحزب المصرى الديمقراطى بمجلس النواب، إن حكومة المهندس شريف إسماعيل أثارت الجدل داخل السلطتين التشريعية والقضائية عند إحالة اتفاقية تيران وصنافير للبرلمان، وخصوصا فى هذا التوقيت، وتعمل على كسر مبدأ الفصل بين السلطات، وهذا لن يسمح به البرلمان، متسائلا "ماذا لو صدر حكم من القضاء على عكس ما خرج به البرلمان"، مطالبا بعدم التعامل مع الاتفاقية فى البرلمان حاليا.

وتابع "منصور" فى تصريح لـ "برلمانى"، "لو الجزيرتين مش مصريتين يبقى نراجع كل كتب التاريخ اللى إحنا درسنا فيها، دا حتى فيه نواب قضوا خدمتهم فى الجيش والشرطة فى تيران وصنافير، يعنى دول كانوا بيخدموا فى دولة تانية ولا ايه؟".

وأضاف عضو مجلس النواب، إن ما يحدث حاليا هو ما حدث فى الحكم القضائى الصادر من محكمة النقض بحق تصعيد الدكتور عمرو الشوبكى على حساب أحمد مرتضى منصور، قائلا "قعدنا نهرى وفى الآخر الحكم لازم يتنفذ، لأن عدم تنفيذه مخالفة دستورية صريحة"، معلنا موقفة بتأييد مصرية جزيرتى تيران وصنافير بالكامل.


يذكر أن البرلمان المصرى يشهد حالة من الانقسام بين أعضائه حول اتفاقية تيران وصنافير، وتعالت الأصوات الرافضة للاتفافية فى حين أيدت بعض الأصوات سعودية الجزيرتين، واتجه طرف ثالث للانتظار من أجل الاطلاع على كافة المستندات والأوراق الخاصة بالقضية.


print