الجمعة، 12 أبريل 2024 02:12 م

رئيس الزمالك للسادات: "أنت تاجر مخدرات وأخدت أرض بملايين ولو راجل من ضهر راجل قدم ضدى بلاغ".. والسادات يرد: "مرتضى راجل مريض ونموذج سىء للبرلمانى".. وهترشح لرئاسة لجنة حقوق الإنسان

شتائم مرتضى والسادات

شتائم مرتضى والسادات شتائم مرتضى والسادات
الأربعاء، 03 فبراير 2016 01:34 م
كتب مصطفى النجار - هدى أبو بكر - إبراهيم سالم
يبدو أن الأزمة بين النائبين مرتضى منصور ومحمد أنور السادات ستنتقل من مجرد التصريحات والاتهامات المتبادلة بين الطرفين على وسائل الإعلام ومواقع التواصل الاجتماعى إلى ساحات القضاء، بعد أن أعلن النائب مرتضى منصور أنه سيتقدم ببلاغ للنائب العام ضد النائب محمد أنور السادات يتهمه فيه بالفساد والاتجار فى الأراضى- بحسب قوله.

رئاسة لجنة حقوق الإنسان أصل الخلاف بين النائبين


رئيس نادى الزمالك وكعادته فى تصريحاته النارية نشر بالأمس على صفحته على موقع الفيس بوك فيديو تضمن هجوما حادا واتهامات للسادات، حيث اتهمه بأنه تاجر مخدرات واثار وأنه حصل على أراض بالدولة بالمخالفة للقانون ووصفه بأنه "مص دم المصريين".

مرتضى-منصور

وفى المقابل رد السادات فى تصريحات خاصة لـ"برلمانى" على الاتهامات، وقال: "مرتضى إنسان مريض ومش ممكن يبقى إنسان طبيعى"، ووصفه بأنه يعبر عن النموذج والقدوة السيئة لمن يمثل الناس كنائب برلمانى.

أصل الخلاف يعود إلى تصريحات قالها النائب مرتضى منصور خلال لقائه مع النائب سعيد حساسين تعرض فيها للنائب محمد السادات بسبب منافسة النائبين على رئاسة لجنة حقوق الإنسان، وهو ما دعا الأخير إلى التقدم بشكوى للدكتور على عبد العال، رئيس مجلس النواب، ضد الأول، فما كان من النائب مرتضى منصور إلا أن نشر على صفحته على الفيس بوك فيديو نارى ضد السادات.

مرتضى منصور ينشر فيديو نارى يتهم السادات بالاتجار بالمخدرات


واستنكر رئيس نادى الزمالك خلال الفيديو الذى نشره على صفحته توجيه السادات لشكوى ضده إلى رئيس مجلس النواب قائلا "أنت اشتكيتنى لرئيس مجلس النواب، هو أنا كشفتك فى البرلمان، أنا عايزك لو أنت راجل من ضهر راجل تروح تعمل بلاغ للنائب العام"... وتابع "وبعدين أنا فضحتك قدام مصر كلها إيه علاقة دكتور على عبد العال والبرلمان بالكلام ده.. هو الدكتور على عبد العال هيجيب الخرزانه ويضربنى على رجليا ..العهد ده انتهى".

محمد-انور-السادات

واتهم نائب ميت غمر السادات بالحصول على الأراضى والاتجار فى المخدرات قائلا: "شوف الأرض اللى أنت أخدتها بملايين الجنيهات من إبراهيم سليمان وبعتها لرامى لكح، أنت مصيت دم المصريين".

وأضاف "أنت نسيت لما أنا كنت وكيل نيابة، وأنت ووالدك متهمين، وأحمد شمس خفاجة قال إن المخدرات كنتوا بتجيبوها فى الخشب، وقال أنتوا أفسدتوا الحياة السياسية.. هو أنت نسيت أنا كنت وكيل نيابة فى القضية.. ومنستش الكلام ده..وشفتك وانت فى القفص".

منصور للسادات: ابنى أشرف منك ومن عمرو الشوبكى


واستطرد النائب مرتضى منصور: "أنت بتقول إنى أنا موجوع عشان أنت كنت ضد ابنى، أنا مايشرفنيش أن واحد تاجر مخدرات والمحكمة هى اللى قالت مش أنا اللى قلت.. يقف جنب أحمد.. أحمد أشرف منك ومن عمرو الشوبكى".

وأكد رئيس نادى الزمالك بأنه سيتقدم ضده ببلاغ للنائب العام قائلا: "خلى بالك إحنا معندناش حد بيتاجر فى الآثار.. ولا الأراضى.. ومعندناش حد... 3 مليون يورو عشان يروح يشتم السيسى فى ألمانيا.. وأنا هطلب تحريات الأمن الوطنى والمخابرات.. ولو كلمة أنا قلتها عليك كذب فى حوارى مع سعيد حساسين اعملى بلاغ للنائب العام".

انور-عصمت-السادات

مرتضى منصور للسادات : هقدم ضدك بلاغ للنائب العام عشان التمويل اللى بتاخده عشان تشتم البلد


وأشار منصور خلال الفيديو إلى اجتماع عقده النائب السادات مع نواب آخرين مع محمد فايق رئيس المجلس القومى لحقوق الإنسان فى محاولة منه لإبعاد مرتضى عن رئاسة لجنة حقوق الإنسان وقال: "أنت اجتمعت مع محمد فايق ودكتور حلمى نبيل فى مصر الجديدة فى مكتبة سوزان مبارك، وكان معاك عاطف مخاليف وهالة أبو السعد عشان تعملوا مؤامرة فى لجنة حقوق الإنسان وقلت للمجلس القومى إزاى ده هيجى رئيس لجنة حقوق إنسان ده هيفضحنا..لكن النائبة ميرفت جاويش مسحت بكرامتكو الارض وقالتلكو مرتضى منصور أشرف منكو".

واتهم منصور السادات بأنه يسعى لرئاسة لجنة حقوق الإنسان للحصول على تمويل أجنبى قائلا "أنت مالك مهرى عايزها ليه بالعافية.. ليه عشان التمويل... الحنفية اتقفلت.. ورحمة السادات العظيم اللى أنا بحبه وبعشقه اللى ابنه ومراته عملوا بيان إنهم ميعرفوكش وتبرأوا منك.. ورحمة أمى والسادات المحترم أنا اللى أعملك بكرة بلاغ للنائب العام عن التمويل اللى خدته عشان تعمل أكاديمية الشباب عشان تشتم وتقل أدبك على البلد".

السادات ردا على منصور: أنت انسان مريض ونموذج سىء للبرلمانى


ومن جانبه رد النائب محمد أنور السادات ورئيس حزب الإصلاح والتنمية على فيديو منصور وقال فى تصريحات لـ"برلمانى": "هذا إنسان مريض ومش ممكن يبقى إنسان طبيعى، وما فعلته بتقديم مذكرة ضد مرتضى منصور للدكتور على عبد العال، رئيس المجلس، هو الأصول والواجبات على النواب حيث إن العضوية تحتم أنه فى حالة إساءة أحد النواب إليك تقوم بعمل مذكرة وتقدمها إلى رئيس المجلس".

وتابع رئيس حزب الإصلاح والتنمية، أن ما فعله رئيس نادى الزمالك يعبر عن النموذج والقدوة السيئة لمن يمثل الناس كنائب برلمانى، حيث إن البرلمانى يجب أن يتسم بالاتزان والتعبير الحقيقى عن معاناة الشارع المصرى، وليس للجانب السلبى والوقح فيه.

السادات: منصور راجل فاضى ومش هنسحب من الترشح على رئاسة لجنة حقوق الإنسان


وأشار إلى أنه لا يريد أن يصبح مادة للإعلام المصرى، مضيفا "ده قلة أدب وفضايح وقلة قيمة للمجلس كله سواء هذا الكلام يقال داخل المجلس أو خارجه ومش هو ده اللى الناس منتظراه من نواب البرلمان".

مرتضى-منصور-(8)

وقال نائب تلا والشهداء: "مرتضى منصور يشعر بالفراغ هو راجل فاضى وأنا عمرى ما كان فيه سابق معرفة بينى وبينه"، مشددا على أنه لن ينسحب من الترشح على رئاسة لجنة حقوق الإنسان، وأنه لن يفكر فى هذا العمل، وأنه لن يخاف من تلك التصريحات.

ووصف السادات سلوك مرتضى بـ"بالمؤسف والمحزن" قائلا: "أنا بتابع مداخلات البرلمانى فى البرامج وتصريحاته فى وسائل الاعلام وأسلوبه وسلوكه حاجة مؤسفة ومحزنة"، مضيفا "أنا مش هدخل فى نقاش وجدل مع واحد مريض وأنا مش محتاج أبرر أو أتكلم فى حاجه لان دا كله خزعبلات".


print