الأحد، 19 مايو 2024 11:16 ص

إيهاب السلاب: "إحنا كشعب لازم نبقى الصدر الواقى للجيش والشرطة ونعمل لصالح مصر"

إيهاب السلاب: "إحنا كشعب لازم نبقى الصدر الواقى للجيش والشرطة ونعمل لصالح مصر" إيهاب السلاب
الإثنين، 26 سبتمبر 2016 02:37 ص
كتب أحمد براء
قال النائب إيهاب السلاب، عضو لجنة الدفاع والأمن القومى بالبرلمان، إن أى قوام دولة فى العالم يتشكل من "الأمن" و"الاقتصاد"، وأن الشعب المصرى يساند القوات المسلحة والشرطة المدنية، فى جميع الأعمال التى تتصدى للإرهاب.

جاء ذلك تعليقًا على حوار الرئيس عبد الفتاح السيسى لشبكة "بى بى إس" الأمريكية، والذى شمل الحديث عن استراتيجية الدولة لمكافحة الإرهاب، وتأكيده أن الوضع فى سيناء تحسن بشكل كبير، وأن الهجمات الإرهابية محدودة جدًا وتصل إلى نسبة تتراوح من 1% إلى 2% من إجمالى منطقة سيناء.

وأضاف "السلاب"، فى تصريحاتٍ لـ"برلمانى": "كل بيت فيه عسكرى، وفيه ظابط، وأمين وفرد شرطة، هؤلاء من نسيج الشعب المصرى، ومن يسهرون على راحة الشعب، ويضحون بأرواحهم فداءً للوطن وحماية البلاد".

وتابع "السلاب": "لو ماوقفناش بجد علشان نعمل لبلدنا من خلال الشرطة والجيش، وكنا إحنا الصدر الواقى ليهم كشعب، يبقى بنضحى بالبلد.. جيش مصر مُصَنَّف عالميًا نتيجة قوته، والرئيس عبد الفتاح السيسى لما خوّل للجيش حماية الظهير الصحراوى، ولما جاب وزير تموين من القوات المسلحة كان له بُعْد رؤية وبُعْد نظر علشان الحاجات اللى فيها دعم للشعب يبقى الجيش أول من يقف مع الشعب فيها".

وأوضح وكيل لجنة الدفاع والأمن القومى: "أذكر نفسى بـ30 يونيو، والملحمة بين الشرطة المصرية والشعب فى الميادين، وإن ضُباط الشرطة بيتشالوا على الأعناق.. لو كنا جبنا أى حد من العالم علشان يعمل هذه المصالحة مستحيل كانت هتتم.. ولكن بشفافية وبحب المصريين لبعضهم أثبتوا أنهم شعب بيحب شرطتهم وجيشهم".

ووجه "السلاب" كلمة للشعب المصرى قال فيها: "بلاش نتهم بعض، خلينا كل واحد يبدأ بنفسه، ونشوف عايزين نعمل إيه لمصر.. الموظف الصغير يؤدى شغله، والريس الكبير يؤدى شغله.. فالبيروقراطية المصرية هى التى أصابت الشعب المصرى اليوم بالتراخى والكسل".


print