الخميس، 02 مايو 2024 10:55 ص

برلمانية: الرئيس السيسي حريص على وحدة صف الدولة المصرية

برلمانية: الرئيس السيسي حريص على وحدة صف الدولة المصرية النائبة هناء سرور
الخميس، 28 أبريل 2022 06:00 م
كتب أحمد حمادة

أكدت النائبة هناء سرور عضو لجنة الصحة بمجلس النواب أن الرئيس السيسي أكد أمام الجميع على أن قوة بلدنا تكمن في وحدة شعبها ، مشيرة إلى حديث الرئيس السيسي خلال حفل إفطار الأسرة المصرية كشف عن مدى حرصه على تجميع أبناء الوطن وتوحيد صفهم .

 

وأضافت سرور  أن الرئيس كشف حجم التحديات التي تواجه الوطن خاصة في ظل الظروف العالمية التي تواجه الجميع سواء من طرأ من أمراض أدت إلى أزمات اقتصادية عالمية بالإضافة الوضع العالمى الراهن بسبب الحرب الدائرة بين روسيا وأوكرانيا وكلها خلفت أزمات اقتصادية لمعظم دول العالم .

 

وكان الرئيس عبدالفتاح السيسي إنه على مدار سنوات مضت كانت التحديات عظيمة ولكن نجاحاتنا في اجتيازها كانت أعظم، وتابع: "أنا هتكلم هنا عن بعض الأرقام اللي ممكن تكون واضحة لينا كمصريين في مناسبة كريمة زي اللي احنا موجودين فيها واقول لكم إن إحنا في مصر في أحداث 2011 و2012 حقول أرقام والأرقام دي كاشفة وانا مش هتكلم على 2013 و2014 و2015 لغاية ما نحن فيه الآن لكن أنا بذكرها دلوقتي يمكن حد يقول هو ساقها ليه".

 

وأضاف الرئيس السيسي خلال حفل إفطار الاسرة المصرية: «انت بتتكلم في المواضيع دي ليه .. أنا بتكلم في أسباب ما نحن فيه وبوصف حالنا اللي احنا محتاجين دايما نتذكره ونعرف دايما أسباب الأزمة الكبيرة مش اللي موجودين فيه دلوقتي واللي اتعرضت له الدولة المصرية خلال تاريخها الحديث وليه هي كده ومنزعلش من الكلام ده لكن هقول لكم على الأقل في 2011 و2012 الأرقام دي هو حجم الخسائر اللي تعرضت ليها الدولة المصرية خلال فترة اقل من 24 شهر، وأنا هتكلم على مؤسسات الدولة المصرية خسرت 37 مليار دولار و80 مليار جنيه وكان ساعتها الدولار كان بـ 8 جنيه».

 

 


print