الإثنين، 20 مايو 2024 02:19 ص

مرتضى منصور من مكة: "لو حد شتمنى هسامحه.. مش هبوظ الحج عشان واحد سفيه"

مرتضى منصور من مكة: "لو حد شتمنى هسامحه.. مش هبوظ الحج عشان واحد سفيه" مرتضى منصور فى الحج
الجمعة، 09 سبتمبر 2016 11:23 م
كتب أحمد طارق
أعرب المستشار مرتضى منصور، رئيس نادى الزمالك، عن سعادته بصحبة المهندس هانى أبو ريدة، والعميد ثروت سويلم، وإسماعيل يوسف، والفنان أحمد بدير، وغيرهم من الشخصيات المرموقة، خلال رحلته بالسعودية لأداء مناسك الحج، متمنيًا أن يتقبل الله منهم جميعًا.

وقال مرتضى منصور خلال تصريحاته من الأرض المقدسة، لبرنامج "الكورة مع الحياة": "فوجئت بأننى (كى جى وان) فى الحج، وجميع المرافقين معى أدوا الفريضة أكثر من مرة فى الأعوام السابقة، واللى حج 10 مرات و14 مرة".

وتساءل مرتضى منصور: "مندهش من الناس اللى بترجع من الحج وترتكب المعاصى مرة أخرى، فاكرين أنهم كانوا فى رحلة للندن؟!.. لا ده فرض من فرض من فروض الإسلام، وربنا بيمنحك هدية كأنك ولدت من جديد، والحمد لله بفضل الله عمرى ما شربت الخمر أو زنيت، لكن أحياناً بكون عصبى، وسأتخلى عن تلك العصبية، واللى هيغلط فيا هقول له ربنا يسامحك لأنى مش هبوظ الحجة علشان واحد سفيه".

ووجه رئيس الزمالك، الشكر للسفير أحمد قطان على مساعدته فى السفر للسعودية وأداء مناسك الحج، كما وجه الشكر لأفراد أسرته على دعمهم وتشجيعه لأداء الفريضة، موضحاً أنه سيعود يوم الأربعاء المقبل، عقب الانتهاء من أداء المناسك.





print