السبت، 27 أبريل 2024 04:40 ص

برلمانية تسخر من "السبلايز": المدارس بتعامل أطفال kg 1 كأنهم في "فنون جميلة"

برلمانية تسخر من "السبلايز": المدارس بتعامل أطفال kg 1 كأنهم في "فنون جميلة" صورة أرشيفية
السبت، 01 أكتوبر 2022 11:00 ص

طالبت النائبة إيناس عبدالحليم، عضو لجنة الصحة بمجلس النواب، وزارة التربية والتعليم بالتدخل الفوري لردع المدارس والتي تجبر أولياء الأمور على شراء المستلزمات الدراسية "السبلايز".

 

وأكدت النائبة البرلمانية، على ضرورة وضع ضوابط لذلك بحيث تشمل المستلزمات الشخصية للطالب على الكتب المدرسية والكشاكيل والأقلام والمناديل الشخصية فقط، حتى لا يتحمل أولياء الأمور أعباء فوق طاقتهم، خصوصًا في ظل الارتفاع الكبير في أسعار المستلزمات المدرسية والمستلزمات بشكل عام.

 

وقالت عضو مجلس النواب، إن طلبات الإحاطة المقدمة من أعضاء البرلمان بسبب مستلزمات المدارس الخاصة والدولية "السبلايز" المبالغ فيها جاءت بسبب ملاحظة وجودة زيادة كبرى فيما تطلبه تلك المدارس سنويا، بخلاف أسعار الكتب ومصاريف المدارس الخاصة بالطلبة، مضيفة :"الطالب في kg 1 يطلب منه 7 أنواع ألوان منها ألوان شمع وفلوماستر وغيرها، ده مش داخل كلية الفنون الجميلة".

 

وشددت على أن أغلب ما يجري طلبه من قبل المدارس الخاصة والدولية يجب أن يكون مستوردا من الخارج وبماركات معينة، معقبة :"المستورد دلوقتي في الظروف الاقتصادية اللي بيعاني منها العالم غالي، وازاي الطفل يدفع 5 آلاف سبلايز و7 آلاف كتب مدرسية، غير المصاريف واللبس، مش معقول.. لازم يكون فيه وقفة".

 

وواصلت :"الأب اللي عنده 3 أطفال في مدرسة خاصة يدفع رقم فلكي عشان يدخل أولاده المدارس، صعب كمان أنهم يستخدموا كل اللي يتطلب ده، وبعد تقديم طلب الإحاطة هيتم مناقشته مع وزارة التربية والتعليم، وهيكون فيه توصيات من عندنا باللي المفروض يتعمل، والحاجات دي لازم تخف على الناس".

 

 

 

 


print