الأحد، 12 مايو 2024 06:43 ص

برلماني عن تجنيس "الشوربجي": أمثاله عبء على الوطن.. والدفاع عنه "انحطاط"

برلماني عن تجنيس "الشوربجي": أمثاله عبء على الوطن.. والدفاع عنه "انحطاط" محمد الشوربجي
الأربعاء، 08 يونيو 2022 08:00 ص
كتب محسن البديوي

علق النائب علاء عصام، عضو مجلس النواب عن تنسيقية شباب الأحزاب والسياسيين، علي إعلان الاتحاد الإنجليزي للإسكواش، تجنيس المصنف والثالث عالميا حاليا، محمد الشوربجي، للعب تحت علم إنجلترا في المسابقات الدولية القادمة.

 

وقال "عصام" إن :"من اختار انجلترا علينا أن نتعامل معه كمواطن إنجليزي.. بس صدقوني بكل المقاييس هو اللي هيخسر حضن بلده، أنا اتفهم أنه ياخد الجنسية الإنجليزية دا أمر عادي لكن يلعب باسم دولة تانية فده امر لا يعبر عن أي إحساس بأمان الوطن وفضل مصر علينا كلنا".

 

وتابع عضو مجلس النواب عن تنسيقية شباب الأحزاب والسياسيين: :"والله في ناس بقت عبء علي مصر بسلوكياتها وانتهازيتها، مصر وطن يعيش فينا.. وسؤال بسيط هو المجند في الجيش والشرطة الي بيستشهد عشان يحمي بلده وهو اصلا من بيئة فقيرة وراتبة في التجنيد ميزدش عن 1000 جنيه والإعلام ميعرفش حاجة عنه ومعندوش وظيفة ولا عارف يتجوز لو فكر مجرد تفكير يتجند في جيش امريكا ويقبض بالدولار سعتها هنقول عليه ايه؟".

 

واستطرد:"طيب تخيلوا بقي أن دا مشهور ولاعب دولي واتعلم واتربي في وطنه مصر وفجاة عشان بيعاني لأن مصر مدعمتش ننوس عين أمه في الهواية اللي بيمارسها زي ما بيدعي فقرر يبيع جنسيته مقابل الدعم.. أنا مكنتش حابب اتكلم كده بس كمية الانحطاط في الدفاع عن هذا الشيء امر مخجل الحقيقة.. خسارة يا مصر احنا فعلا اصبحنا عبء عليكي".

 

 

 


print