الخميس، 09 مايو 2024 01:24 م

بعد تعاطى السيدات ترامادول..مواطنات:"هو إحنا عارفين ناكل عيش علشان نشترى مخدرات" (فيديو)

بعد تعاطى السيدات ترامادول..مواطنات:"هو إحنا عارفين ناكل عيش علشان نشترى مخدرات" (فيديو) لسيدات مصريين
الأحد، 04 سبتمبر 2016 09:21 م
كتبت رشا إمام
بعد تصريح اللواء أحمد عبد الكريم، وكيل الإدارة العامة لمكافحة المخدرات، والذى يعد الأجرأ من نوعه، أن السيدات يتعاطين عقار الترامادول لتنظيف الشقة التى تحتاج لجهود مضنية، فى إطار هذا الموضوع تجولت كاميرا موقع "برلمانى" بأجواء العاصمة لتتعرف على آراء السيدات فى هذا التصريح.



فى بداية الأمر استاءت فتاة من هذا التصريح قائلة: "إزاى مسؤولين فى البلد يشوهوا سمعة سيدات مصر، ويقولوا عليهم أن سيدات مصر يتعاطوا ترامادول، لما نسافر لأى بلد عربى أو أوروبى يعيروا السيدات كده، متابعة أن ممكن يكون فئة معينة مريضة أولها ظروف أن تتعاطى تلك العقار، وبنسبة قليلة جدا ولكن ليس كل سيدات مصر كما يدعوا، وأكيد مش علشان لتنظيف الشقق، التصريح دى ظلم للمرأة المصرية".

وعلى نفس السياق رفضت فتاة أخرى تلك التصريح واعتبرته إهانة لسيدات مصر كلها قائلة: "ماينفعش جهة مسؤولة تقول كلام زى ده، ممكن يكون نسبة قليلة جدًا ليه بقى التجريح فى كل سيدات مصر، تنظيف الشقة مش أزمة علشان نتناول عقار غالى".

"المرأة المصرية أكبر من كده بكتير" هكذا بدأت سناء سعد إبراهيم حديثها مع "برلمانى" وموضوع تعاطى المخدرات بعيد عن الأسرة المصرية عمومًا، "أيوه ممكن يكون فيه نسبة بسيطة من الشباب المراهق يتعاطوا تلك العقار، ولكن ده أمر بعيد تماما عن السيدة المصرية، ثم ده عقار غالى جدا ومن الصعب تواجده بسهولة أن السيدات تتناوله لتنظيف الشقة، وأنا رفضه تماما تلك التصريح لأنه تشويه لسمعة السيدة المصرية".

واندهشت مواطنة أخرى من تصريح وكيل الإدارة العامة لمكافحة المخدرات قائلة: "علشان أنضف الشقة آخد ترامادول ليه يعنى، طيب ما أنا كده بدمر نفسى أصلا".

وأضافت أخرى فى تصريح لـ "برلمانى": "هما مش عارفين يمسكوا على تجار المخدرات اللى انتشروا فى البلد، يقولوا إن السيدات بتتعاطى المخدرات، ثم الأم هى المسؤولة الأولى والأخيرة عن تربية الأولاد، وهى المثل الأعلى لدى أولادها ليه يقولوا عليها كده، وأحب أن أوجه رسالة إلى وكيل الإدارة العامة لمكافحة المخدرات، قائلة ياريت تشوفوا شغلكم وتعرفوا مين اللى بيدخل المخدرات البلد بدل ما تتهموا سيدات مصر اتهامات باطلة".
وقالت مواطنة بسيطة أخرى: "هو الشعب عارف ياكل عيش حاف علشان يشترى مخدرات وياخدها علشان تنظيف الشقق حرام عليكم اتقوا الله فينا".





الأكثر قراءة



print