السبت، 27 أبريل 2024 02:29 ص

السيسى لـ"المصريين": "عايزين البلد تقوم بجد.. لازم يكون فيه التزام وانضباط"

السيسى لـ"المصريين": "عايزين البلد تقوم بجد.. لازم يكون فيه التزام وانضباط" الرئيس السيسى فى مؤتمر الشباب
السبت، 10 ديسمبر 2016 06:12 م
كتب رامى المصرى
أكد الرئيس عبد الفتاح السيسى، أنه يجب على المصريين أن يدركوا أن سر نهضة هذا البلد يكمن فى التزامهم وانضباطهم لكى تتقدم مصر، قائلا: "أنا عايز أفهم الناس إن الحكاية بتاعتنا كلنا.. انتوا عايزين البلد دى تقوم بجد لازم تعرفوا إنه يبقى فيه التزام وانضباط مننا كلنا عشان مصر تطلع لقدام".

وأوضح الرئيس، خلال مؤتمر الشباب، أن "الناس لما لقت فرصة من خلال حالة الفوضى اللى موجودة، وتراخى قبضة الدولة فى البناء على الأراضى الزراعية، ابتدوا يبيعوا ما لديهم من رؤوس ماشية عشان يلحقوا، ودا كان تأثيره إن حجم المعروض من اللحوم اللى الناس محتجاه مبقاش متاح، والدولة فى نفس الوقت فاتورة الاستيراد عليها غالية جدًا، لأن إحنا بنستورد 60 أو 70% من حاجتنا ودا محتاج دولار نشتريه من بره، وعمل ضغط على الدولار عالى وموارد السياحة اللى تراجعت بعد الثورة وتراجع التصدير بفعل حالة الفوضى الناتجة من الثورة وحال أصحاب المصانع بغلقها".

كان السيسى قد عقب على شرح الدكتور عمرو الجارحى وزير المالية، للحالة الاقتصادية للدولة، قائلاً: "أنا مش عاوز كلام للمتخصصين..عشان نعمل سياق معرفى وتنويرى لكل مصر..أنا عاوز أقول للناس إحنا عملنا كدا ليه.. أنا عاوز كل الناس تعرف حتى البسطاء اللى فى الشارع.. عمر ما كان المستهدف هم النخب ولا المثقفين.. أنا بستهدف الناس اللى بتسأل انتوا بتعملوا فينا كدا ليه".

وضرب الرئيس مثالا بقوله: "بنقول إن الناس لما لقت فرصة من خلال حالة الفوضى اللى موجودة.. وتراخى قبضة الدولة فى البناء على الأراضى الزراعية.. ابتدوا يبيعوا ما لديهم من رؤوس ماشية عشان يلحقوا.. ودا كان تأثيره إن حجم المعروض من اللحوم اللى الناس محتجاه مبقاش متاح.. والدولة فى نفس الوقت فاتورة الاستيراد عليها غالية جدا، لأن إحنا بنستورد 60 أو 70% من حاجتنا ودا محتاج دولار نشتريه من بره.. وعمل ضغط على الدولار عالى وموارد السياحة اللى تراجعت بعد الثورة وتراجع التصدير بفعل حالة الفوضى الناتجة من الثورة وحال أصحاب المصانع بغلقها.. أنا عايز أفهم الناس إن الحكاية بتاعتنا كلنا انتوا عايزين البلد دى تقوم بجد لازم تعرفوا إنه يبقى فيه التزام.. وانضباط مننا كلنا عشان مصر تطلع لقدام".



print